Missä mennään? LK Portaan vuosikatsaus 2023

Vuosi 2023 on ollut monille yrityksille haastava, mutta LK Porras on pärjännyt hyvin. Lue toimitusjohtaja Kari Lappalaisen haastattelusta, mitkä ovat LK Portaan valtit ja miten tämä vuosi on sujunut.

LK Portaalla vuosi 2023 on sujunut hyvin, etenkin kun huomioidaan yleinen markkinatilanne ennen kaikkea rakennusteollisuudessa, Kari Lappalainen kuvailee. “Olemme pystyneet hankalassa tilanteessa kasvattamaan liikevaihtoa ja kohtuullista tulostakin tekemään.”

Uutisissa on kerrottu mittavasti rakennusalan vaikeuksista, mutta se ei ole vaikuttanut merkittävästi LK Portaan työhön. “Asuntorakentamisen heikkous ei meillä pahemmin näy, sillä asiakaskuntamme koostuu kattavasti rakennusteollisuuden eri toimijoista.” Erilainen, laaja asiakaskunta eri sektoreilla on mahdollistanut liiketoiminnan myönteisen ja kestävän kehityksen.

Suht reippaasti kasvanut liikevaihto on tuonut mukanaan haasteita organisaation ja kapasiteetin näkökulmasta, eli kiirettä on pitänyt, mutta näihin haasteisiin on onnistuttu myös vastaamaan.

LK Portaan tilannetta kuvaa hyvin se, että sekä toimihenkilöpuolelle että tuotantoon on palkattu vuoden aikana useita uusia työntekijöitä ja myös henkilöstövuokrausta on käytetty.

LK Portaan toimitusjohtaja Kari Lappalainen

LKDS-suunnittelutyökalu on tuonut tulosta

Vuotta 2022 käsittelevässä jutussamme Lappalainen kuvaili LK Design System -suunnittelutyökalun käyttöönottoa merkittäväksi edistysaskeleeksi. Onko se toiminut toivotulla tavalla? Lyhyt vastaus on kyllä.

LK Portaalle LKDS on strategisen tärkeä elementti kahdesta eri syystä. Se vähentää merkittävästi suunnittelukuormaa, joka on aiemmin ollut yksi pullonkauloista tilaus-toimitusprosessissamme, Lappalainen kertoo.

Suunnittelutyökalun ansiosta myynti voi tehdä vakiotuotteista valmiit suunnitelmat asiakkaille omatoimisesti ja suunnitteluosastolla voidaan keskittyä projekteihin, jotka vaativat enemmän manuaalista, aikavievää suunnittelua.

LKDS tarjoaa lisäksi selkeän kilpailuedun, sillä kenelläkään muulla ei ole vastaavaa 3D-suunnittelutyökalua käytössään. Se on myös tuonut LK Portaalle positiivista huomiota ja myönteistä palautetta asiakkailta.

Talous kunnossa

“Terve firma, jolla on hyvä tase ja hyvä maksukyky”, Lappalainen summaa LK Portaan taloudellista tilannetta. Kasvua hän kuvailee erinomaiseksi: viime vuonna liikevaihto oli 4,7 miljoonaa ja tälle vuodelle on tulossa noin 5,3 miljoonaa eli noin 13 prosenttia lisää.

Edellisessä LK Portaan tilannetta summaavassa artikkelissa Lappalainen kertoi, että tavoitteena on saavuttaa vuonna 2023 10 prosentin liikevaihdon kasvu, joka siis ylitetään selvästi. Kehitys myös liikevoiton osalta on kuluneena vuonna selvästi parantunut, hän sanoo.

Kannattavuuden tasainen kasvatus on yhtiön tärkein strateginen tavoite, ja myös liikevaihtoa on määrä kasvattaa noin 7 miljoonaan vuoteen 2026 mennessä.

Miltä vuosi 2024 näyttää?

Vaikka tilauskanta on kehittynyt hyvin, ensi vuoden tilannetta on markkinatilanteen vuoksi vaikea arvioida. “Hieman utuinen on näkymä ensi vuoteen.”

Lappalainen sanoo, että ensi vuonna tarkoituksena on kasvattaa toiminnan tehokkuutta ja kannattavuutta, ei niinkään liikevaihtoa. Ensi vuoden myyntibudjetti onkin hieman varovaisempi: tämän vuoden budjetti oli 5,2 miljoonaa, ja vuoden 2024 tavoite on asetettu 5,5 miljoona tasolle.

Henkilöstön kokonaisvahvuus on tällää hetkellä 30 henkeä, ja tarvetta henkilöstömäärän kasvattamiseen lähivuosina ei ole.

LK Porras

LK Porras Oy valmistaa, toimittaa ja asentaa teräskierreportaita, suoria teräsportaita ja niihin liittyviä rakenteita teollisuudelle ja rakentajille. Tuotteet valmistetaan Pohjois-Savossa Leppävirralla, jossa perheyrityksemme perustettiin vuonna 1974.

Valmistamme myös rappuralleja. Tilaa rappuralli kätevästi verkosta suoraan mittaan.

Katso videolta miten Suomen nopein porrastoimittaja toimii